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Saturday, 19 July 2025

RETIRED LIC EMPLOYEES PORTAL GUIDE

 RETIRED LIC EMPLOYEES PORTAL GUIDE

OTP Verification Screen / ओ टी पी सत्यापन 

Frequently asked question (FAQ) Provided in LIC Pensioner Portal Home Page -1

Q: How do I log in Portal?

Login is based on your Salary Roll Number or Registered Mobile Number. After entering either of these:

  • 1)
    An OTP will be sent to your registered mobile number
  • 2)
    Enter the OTP to verify your identity
  • 3)
    Once verified, you will be successfully logged in

For first-time users: If your data is available in the system, you will be automatically onboarded during your first login. Q: Why is my data not showing correctly in the portal ? If your data is incorrect

  • For data discrepancies, please contact the relevant office as provided in the contacts page
  • For IT-related issues like login problems or errors, Raise a ticket at CSTicket IT Support https://csticket.licindia.in/csTicket/index.php

Q: I have changed my mobile No, How do I update it ?

If your mobile number has changed:

  • 1)
    Contact your LIC office to update it in the eFEAP database
  • 2)
    Once updated in the eFEAP, it will be automatically reflected in the portal
  • 3)
    This updated mobile number will be used for login and other OTP-based validations

The portal pulls information from the central database. Mobile numbers cannot be updated directly through the portal.

Q: I am not receiving OTP. What Should I do ?

Sometimes OTPs may be delivered with a slight delay due to network issues or SMS gateway delays. Here's what you can do:

  • 1.
    Wait for a few minutes to receive the SMS
  • 2.
    Check if your mobile has sufficient network coverage
  • 3.
    Ensure your registered mobile number is correct
  • 4.
    Try the "Resend OTP" option after the waiting period

If you continue facing issues, please contact IT support for assistance.

Frequently asked question (FAQ) Provided in LIC Pensioner Portal Home Page -2

Q: For how many years I can view my pension details ?

  • 1.
    You can view your pension details for both current and previous financial years.
  • 2.
    Before May 1st each year, the system shows details for the previous two financial years.
  • 3.
    After May 1st, it displays the current financial year and the previous one, ensuring you always have access to your most relevant pension information.

This allows you to compare annual changes and track your pension payments over time.

Q: what should I do I forget my Salary Roll No. ?

If you've forgotten your Salary Roll Number:

  • 1.
    You can still log in using your registered mobile number
  • 2.
    Your Salary Roll Number is displayed on your profile page after login
  • 3.
    You can also find it on your pension slips or official correspondence

If you don't have access to your mobile number or face other issues, contact your LIC Office or the IT support team for assistance.

  • Q:
    Can I download my pension slip from portal ?

Yes, you can download your pension slips from the portal:

  • 1.
    Navigate to the Pension section after logging in
  • 2.
    Select the month and year for which you need the slip
  • 3.
    Click on the "Download" or "Print" button to save a PDF copy

These slips can be used for various purposes including income verification, loan applications, and tax filing.

$æन: मG पोट[ल मE लॉग इन कै से कþँ ?

लॉlगन आपके सैलर# रोल नंबर या रिजèटड[ मोबाइल नंबर पर आधाÐरत है। इनमE से कोई भी दज[ करने के बाद:

  • 1)
    आपके रिजèटड[ मोबाइल नंबर पर एक OTP भेजा जाएगा
  • 2)
    अपनी पहचान स×याjपत करने के gलए OTP दज[ करE
  • 3)
    स×याjपत होने के बाद, आप सफलतापूवक[ लॉग इन हो जाएँगे

पहल# बार उपयोगकता[ओं के gलए: यÑद आपका डेटा gसèटम मE उपलÞध है, तो आप अपने पहले लॉlगन के दौरान èवचाgलत þप से ऑनबोड[ हो जाएँगे।

$æन: मेरा डटाे पोट[ल मE सह# तर#के से ÈयI नह#ं Ñदख रहा है? यÑद आपका डेटा गलत है

डटाे jवसंगÓतयI के gलए, कृ पया संपक[ पçृ ठ मE Ñदए गए अनुसार संबंlधत काया[लय से संपक[ करE लॉlगन समèयाओं या Ñु टयI जैसी IT से संबंlधत समèयाओं के gलए, CSTicket

IT सहायता पर Ñटकट उठाएँ https://csticket.licindia.in/csTicket/index.php

$æन: मनG े अपना मोबाइल नंबर बदल Ñदया है, मG इसे कै से अपडटे कþँ ? अगर आपका मोबाइल नंबर बदल गया है:

  • 1)
    eFEAP डटाबे ेस मE इसे अपडटे करने के gलए अपने LIC काया[लय से संपक[ करE
  • 2)
    eFEAP मE अपडटे होने के बाद, यह èवचाgलत þप से पोट[ल मE Ñदखाई देगा
  • 3)
    इस अपडटे iकए गए मोबाइल नंबर का उपयोग लॉlगन और अÛय OTP-आधाÐरत स×यापन के gलए iकया जाएगा पोट[ल कE !#य डटाबे ेस से जानकार# खींचता है। मोबाइल नंबर को पोट[ल के माÚयम से सीधे अपडेट नह#ं iकया जा सकता है।

$æन: मझु े OTP $ाÜत नह#ं हो रहा है। मझु े Èया करना चाÑहए?

कभी-कभी नेटवक[ समèयाओं या SMS गेटवे देर# के कारण OTP थोड़ी देर# से kडल#वर हो सकते हG। आप ये कर सकते हG:

  • 1.
    SMS $ाÜत करने के gलए कु छ gमनट $ती¢ा करE
  • 2.
    जांचE iक आपके मोबाइल मE पया[Üत नेटवक[ कवरेज है या नह#ं
  • 3.
    सÓु निæचत करE iक आपका पजीकं ृ त मोबाइल नबरं सह# है
  • 4.
    $ती¢ा अवlध के बाद "पनःु OTP भेजE" jवकãप आज़माएँ
  • अगर आपको समèयाएँ आ रह# ह,G तो कृ पया सहायता के gलए IT सहायता से सपकं [ करE।
  • $æन: मG iकतने वष_ तक अपनी पEशन का jववरण देख सकता हँ?
  • 1.
    आप वतमान[ और jपछले jव£ीय वष_ के gलए अपनी पEशन का jववरण देख सकते हG।
  • 2.
    $×येक वष[ 1 मई से पहले, gसèटम jपछले दो jव£ीय वष_ का jववरण Ñदखाता है।
  • 3.
    1 मई के बाद, यह वतमान[ jव£ीय वष[ और jपछले jव£ीय वष[ को $दgशत[ करता है, िजससे यह सÓु निæचत होता है iक आपके पास हमेशा अपनी सबसे $ासlं गक पEशन जानकार# तक पहँच हो।

इससे आप वाjषक[ पÐरवतन[ I क' तलनाु कर सकते हG और समय के साथ अपने पEशन भगतानु को ैक कर सकते हG। $æन: मझु े Èया करना चाÑहए? मG अपना वेतन रोल नबरं भलू गया हँ? यÑद आप अपना वेतन रोल नबरं भलू गए हG:

  • 1.
    आप अभी भी अपने पजीकं ृ त मोबाइल नबरं का उपयोग करके लॉग इन कर सकते हG
  • 2.
    आपका वेतन रोल नबरं लॉlगन के बाद आपके $ोफ़ाइल पçृ ठ पर $दgशत[ होता है
  • 3.
    आप इसे अपनी पEशन िèलप या आlधकाÐरक प ाचार पर भी पा सकते हG
  • यÑद आपके पास अपने मोबाइल नबरं तक पहँच नह#ं है या अÛय समèयाओं का सामना करना पड़ रहा है, तो सहायता के gलए अपने LIC काया[लय या IT सहायता ट#म से सपकं [ करE।
  • $æन: Èया मG पोट[ल से अपनी पEशन िèलप डाउनलोड कर सकता हँ?
  • हां, आप पोट[ल से अपनी पEशन पlचया[ ं डाउनलोड कर सकते हG:
  • 1.
    लॉग इन करने के बाद पEशन सेÈशन मE जाएँ
  • 2.
    वह मह#ना और वष[ चुनE िजसके gलए आपको पच8 चाÑहए
  • 3.
    पीडीएफ कॉपी सहेजने के gलए "डाउनलोड" या "j$टं " बटन पर िÈलक करE
  • इन पlचय[ I का उपयोग आय स×यापन, ऋण आवेदन और कर दाhखल करने सÑहत jवgभÛन उnदेæयI के gलए iकया जा सकता है।

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